UK > CEPENSAR > O nás
logo

C E P E N S A R

Vitajte na našej stránke. Dnes je sobota, 26. apríl 2025.

O nás

CEPENSAR 2022-2024

KEGA 026UK-4/2022 "The concept of Constructionism and Augmented Reality in STEM Education (CEPENSAR)".

Zámerom projektu CEPENSAR je výskum implementácie fenoménu rozšírenej reality do konštrukcionisticky orientovaného vzdelávania a skvalitnenie výučby vysokoškolských študentov vydaním koncepčne inšpiratívnych a inovatívnych vysokoškolských učebníc s využitím fenoménu rozšírenej reality.

Špecifickými cieľmi nášho projektu sú:
  1. návrh a pilotné odskúšanie výučby vybraných kurzov na PdF UK, FMFI UK a EU v konštrukcionistickom prostredí s implementáciou rozšírenej reality,
  2. vydanie vysokoškolských učebníc: didaktiky technickej výchovy, didaktiky matematiky a učebnicu matematickej analýzy s využitím dostupných aplikácií s rozšírenou realitou,
  3. vytvorenie metodických materiálov pre učiteľov predprimárneho, primárneho vzdelávania a učiteľov matematiky v praxi, ktoré budú voľne dostupné na portáli projektu.

Výskum prebieha v nasledovných etapách:

  1. Analýza literatúry a informácií o zahraničných skúsenostiach s vyučovaním s virtuálnou a rozšírenou realitou, vytvorenie webstránky projektu – 2022.
  2. Výskum implementácie fenoménu rozšírenej reality do konštrukcionisticky orientovaného vzdelávania, publikovanie výsledkov výskumu na konferenciách a v odborných časopisoch – 2022 až 2024.
  3. Identifikovanie možnosti aplikácie rozšírenej reality v koncepte STEM vzdelávania do výučby vysokoškolských študentov učiteľstva predprimárneho a primárneho vzdelávania na PdF UK, učiteľstva matematiky FMFI UK a študentov EU – 2022 až 2023.
  4. Identifikovanie možnosti aplikácie rozšírenej reality v koncepte STEM vzdelávania do výučby vysokoškolských študentov učiteľstva predprimárneho a primárneho vzdelávania na PdF UK, učiteľstva matematiky FMFI UK a študentov EU – 2022 až 2023.
  5. Výskum implementácie fenoménu rozšírenej reality do konštrukcionisticky orientovaného vzdelávania, publikovanie výsledkov výskumu na konferenciách a v odborných časopisoch – 2022 až 2024.
  6. Vypracovanie, recenzovanie a tlač vysokoškolských učebníc – 2023 až 2024.

CEPENSAR 2018-2020

KEGA 012UK-4/2018 "The Concept of Constructionism and Augmented Reality in the Field of the Natural and Technical Sciences of the Primary Education (CEPENSAR)".

Cieľom projektu CEPENSAR je vytvorenie dvoch vysokoškolských učebníc, ktoré budú reflektovať súčasné potreby v oblasti prírodovedného a technického vzdelávania na 1. stupni ZŠ. Doplnenie tohto materiálu o virtuálnu a rozšírenú realitu (VR/AR) prispeje k lepšiemu pochopeniu viacerých prírodovedných a technických tém a procesov a tým aj k rozvoju kritického myslenia u detí 1. stupňa ZŠ. Ústrednou myšlienkou je rozvoj kľúčových spôsobilostí (ako kombinácie vedomostí, spôsobilostí, skúseností a postojov) žiakov na úrovni, ktorá je pre nich osobne dosiahnuteľná. Podľa Štátneho vzdelávacieho programu sú v etape primárneho vzdelávania za kľúčové považované: komunikačné spôsobilosti, matematická gramotnosť a gramotnosť v oblasti prírodných vied a technológií, spôsobilosti v oblasti digitálnej gramotnosti, spôsobilosti učiť sa učiť, riešiť problémy a iné. Uvedeným metodickým materiálom chceme prispieť k rozvoju výučby, uľahčeniu vzdelávania a rozvoju kľúčových kompetencií tak, ako si to vyžaduje nielen Štátny vzdelávací program, ale aj spoločnosť. Cieľovou skupinou budú študenti VŠ v odbore primárneho vzdelávania, učitelia ZŠ a žiaci 1. stupňa ZŠ.

Výskum prebieha v 4 etapách:

  1. Analýza literatúry a informácie o zahraničných skúsenostiach s vyučovaním s VR/AR – 2018.
  2. Zmapovanie možnosti aplikácie VR/AR do výučby na ZŠ v SR v súlade so ŠVP – 2019.
  3. Vypracovanie návrhu výučby s využitím digitálnych technológii, VR/AR – 2020.
  4. Tvorba učebníc, kde navrhneme spôsoby výučby pomocou VR/AR a ukážky použitia – 2020.

Novinky

Pozývame Vás na Záverečné oponentské konanie projektu CEPENSAR, ktoré sa uskutoční 15. 03. 2021 o 15:30 prostredníctvom MS Teams.